Intervju - Matej Čer - pionir električne mobilnosti

Vanja Žižić 17.07.2016
Matej Čer

V Sloveniji ste pionir električne mobilnosti in zdaj ''car sharinga''. Nam lahko na kratko pojasnite koncept souporabe vozil?

Souporaba vozil (op. "car sharing") je ob električni mobilnosti najhitreje rastoči trend globalne avtomobilske industrije. Mi smo oboje združili v eno. Bistvo souporabe ni več lastništvo vozila, ki predstavlja finančno breme, ampak dostop do storitve vedno, ko jo potrebujemo. Pri tem nosimo strošek le za čas trajanja uporabe vozila, kar je v Sloveniji v povprečju manj kot uro na dan. To je možno, ker imamo tehnologijo, preko katere vidimo razpoložljivost sredstev, naredimo rezervacijo in opravimo plačilo. Nova mobilnost namreč poteka prek uporabniku prijazne inovativne aplikacije. Prihranki pri souporabi na posameznika lahko pri tem dosežejo več sto evrov mesečno, kar na letni osnovi predstavlja tudi več tisoč evrov.

Se vam zdi, da je statusni simbol, ki je povezan z lastništvom jeklenega konjička, v Sloveniji precenjena vrednota?

Ne bi govoril o vrednoti, ampak prej o neki zakoreninjeni miselnosti, ki smo jo nehote vcepili v svoje življenje. Danes imamo zdravilo za to in le vprašanje časa je, kdaj bo ta informacija prišla do naših ušes ter znižala stroške, čas in skrbi, povezane z lastništvom vozil. V preteklosti je lastništvo še imelo smisel, ker ni bilo dovolj dobre alternative, danes, ko jo imamo, pa nima smisla ne narediti koraka naprej.

Prvi car sharing v Sloveniji Avant2Go začenjate z električnimi vozili. Na ta način boste mnogim uporabnikom približali izkušnjo vožnje z električnimi avtomobili, ki je drugače ne bi imeli. Kaj lahko pričakujemo?

Ni vprašanje, ali se bo cel svet preoblekel v električno mobilnost, vprašanje je, kdo bo to storil prej in s tem pozitivno vplival na miselnost in kakovost življenja v družbi. Menim, da se bo prek uporabniku prijazne in cenovno dostopne storitve souporabe vozil hitrost učenja in izkušenj o električni mobilnosti zelo pospešila in dajala priložnost naši družbi, da to stori bistveno hitreje, kot bi sicer po inerciji, kar bo po drugi strani odpiralo nove priložnosti in ideje pri posameznikih in skupinah za njihovo delovanje.

Na katerih mestih bomo lahko našli car sharing Avant2Go in kaj vse bomo potrebovali za njihovo uporabo?

Cilj je, da se bodo vozila lahko prosto prevzemala in vračala kjer koli znotraj načrtovanih območij (t. i. »freefloating«), vendar pot do tja zahteva več korakov. V prvi fazi začenjamo z bolj frekventnimi lokacijami, kot so Ljubljana, BTC, Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana ter Tehnološki park in podobno. Nato se bo Avant2Go storitev postopoma širila na vsa smiselna mesta do točke z možnostjo vračil kjer koli znotraj nekega radija. Za uporabo sta potrebna zgolj aplikacija na pametnem telefonu in seveda vozniško dovoljenje.


Paradigma deljenja avtomobilov je v osnovi zelo podobna sistemu izposoje koles BicikeLj, ki so ga prebivalci Ljubljane lepo sprejeli, saj je rešil marsikatero težavo javnega prevoza in mobilnosti. Kakšne spremembe pričakujete z vzpostavitvijo deljenega lastništva avtomobilov in električne mobilnosti v Ljubljani?

Deljenje vozil v svetu vse bolj postaja protiutež lastništvu. Menimo, da se bo s car sharingom povečevala tudi uporaba javnega in taksi prevozov ter koles, kar kaže tudi statistika v krajih, kjer se že uporablja. Nedvomno bo mesto postalo še bolj prijazno, z manj gneče, iskanja parkirišč ter manj onesnaževanja s hrupom in škodljivimi izpusti. V svetu zaradi koristi tovrstnih storitev mobilnosti opažajo manjše potrebe po parkiriščih in namesto njih projektirajo nove zelenice.

Katera prevozna sredstva kot urbani človek uporabljate sami? Kakšen je vaš življenjski moto na tem področju?

V samem centru rad in veliko hodim peš, sicer pa uporabljam 100-odstotno električna vozila. Moj življenjski moto v vseh pogledih je, da vselej skušam osmišljati, kar počnem.

Zdi se, kakor da počasi začenjamo živeti življenje, ki so ga napovedovali le futuristični filmi – električni avtomobili, pametni računalniki na dosegu roke … Če bi imeli možnost narediti film s svojo vizijo, o kakšni prihodnosti bi govorili?

(nasmeh) O svetu, kjer delujemo kot družina čebel, skrbimo eden za drugega ter spoštujemo naravo, ki nam daje pogoje za bivanje. Hkrati osmišljamo izrabo virov ter razpoložljive tehnologije v namene zagotavljanja razdelitve vseh dobrin. Predstavljam si svet, kjer smo samozadostni na področju energije in hrane, kjer s pomočjo robotov pridobivamo večino potrebnih dobrin za svoje življenje in kjer svoj čas v večini posvečamo samouresničevanju, izražanju in modrosti življenja.

Ko ste nastopili na TEDx-ovi  konferenci v Ljubljani, ste omenili, da je za uspeh potrebna tudi vitalnost. Kako sami vzdržujete kondicijo, kaj za vas predstavlja popoln oddih?

Vitalnost v okviru zmožnosti vsakega posameznika je nuja, če želimo dobro izrabiti svoje potenciale, um, telo in sposobnost delovanja. Jasnost misli, da lahko vidimo daleč, kondicija, da zdrži naše telo, in pa pravilno delovanje telesa, ki nam daje moč, so robni pogoji za uspešne zgodbe. Popoln oddih je zame takrat, kadar sem zadovoljen z narejenim in se lahko v popolnosti povežem z naravo.

Fotografije: Boštjan Vidrajz, Žiga Intihar

Fotogalerija

Matej ČerMatej ČerMatej ČerMatej ČerMatej ČerMatej ČerMatej Čer

Izbor urednika

Spletni urednik, Anja Mrevlje, priporoča