Bikini kult(ura) pod drobnogledom

Valentina Jarc 16.05.2016
bikini naslovna

Še več, razvoj bikinija povezujemo z emancipacijo žensk in slavimo kot simbol svobode in sprejemanja lastnega telesa. V nadaljevanju se bomo dotaknili zgodovine najbolj kontroverznega kosa oblačila, ki je bil kadar kol predstavljen očem javnosti – originalnega bikinija. 

1913

Čeprav so bikiniju podobna oblačila poznali že zelozgodaj, kar dokazujejo stenske risbe in mozaiki iz 4. stoletja v gorskemmestecu Piazza Armerina na Siciliji, se sodobna zgodovina bikinija začne zletom 1913. Oblikovalec kopalk Carl Jantzen je trinajst let po tem, ko je biloženskam dovoljeno tekmovati na olimpijskih igrah, javnosti predstavil dvodelnokopalno obleko, ki naj bi pripomogla k boljšim rezultatom. Čeprav je šlo vbistvu za komplet kratkih hlač in kratkih majic, so “kopalke” razkrile delčekpasu in objele telo, kar je pripeljalo do velikega neodobravanja.

1930

V 30. letih so najbolj drzne Evropejke svojim mamampovzročale sive lase v dvodelnih kopalkah, ki so razkrivale tanek sloj kože vpredelu pasu, kopalke pa so se zaradi racionaliziranja med drugo svetovno vojno“skrčile” tudi v ZDA. Večinoma na račun dolžine robov in slovesa od kril, ki sopoprej zakrivala spodnje dele kopalk, v nekaterih primerih pa so se kopalketudi tu prepolovile. 

Romanski kopalci – mozaik iz 4. stoletja, znan kot “dekleta v bikiniju”, je mogoče najti v vili na Siciliji.

1940 

Leta 1932 je francoski modni oblikovalec Jacques Heimustvaril dvodelne volanaste kopalke in jih poimenoval Atome – francosko zaatom. Ker ženske takrat še niso bile pripravljene pokazati golega trebuha, sokopalke nosile le redke. Oblikovalec kljub začetnemu neuspehu ni odnehal in je povojni za promocijo kopalk najel nebopisca, ki je z letalom na nebo izpisalprovokativno sporočilo: “najmanjše kopalke na svetu”.

Kot je v modnem svetu v navadi, so Heimu hitro sledilitudi drugi oblikovalci. Najhitrejši med njimi je bil francoski oblikovalecperila Louis Réard. Ko je slišal za Heimove najmanjše kopalke na svetu, je tosprejel kot izziv in se odločil oblikovati še manjše kopalke, po zaslugikaterih še danes velja za izumitelja sodobnega bikinija. 

Louis Réard je miniaturne kopalke, pri oblikovanju katerih soga navdihnile ženske na plažah v Saint-Tropezu, ki so svoje kopalne obleke medsončenjem vihale navzgor, poimenoval po atolu, ki ga najdemo v Marshallovemotočju in na katerem je 1. julija 1946 potekalo prvo testiranje atomske bombe.“Bikini”, ki je s svojimi štirimi trikotniki, povezanimi s tankimi trakci,razkrival številne erogene točke – spodnjidel hrbta, zgornji del stegen in prvič tudi popek – je s pomočjo drzne manekenke Micheline Bernardiniter oglaševalske akcije s sloganom, da dvodelne kopalke niso bikini, če jih nimogoče izvleči čez poročni prstan, javnosti predstavil 11. julija 1946 namondenem bazenu Piscine Molitor v središču Pariza. Lepotica, ki je velikokratnastopala popolnoma gola, se je za razliko od ostalih pariških manekenkpožvižgala na konvencionalna pravila lepega vedenja in tako postala prva ženskav zgodovini, ki je oblekla bikini. Micheline je med promocijo v roki držalaškatlico za vžigalice, v katero naj bi šel cel bikini, in še podžigalašokantnost oglaševalske kampanje. 

Če je Réard upal, da bo njegov izum ravno tako eksploziven kot test na bikiniju,so bile njegove želje več kot uslišane. S predstavitvijo, za tisti časpopolnoma nesprejemljivega in nedopustnega bikinija, je v medijih in javnostidvignil skoraj toliko prahu kot atomska bomba, hkrati pa postavil temelje, skaterimi je napovedal preoblikovanje meja družbene sprejemljivosti na področjumode in oblačenja. 

Pri tem mu je tesno za petami sledila legendarna modna urednica DianaVreeland, ki je bikini leta 1947 v Harper’s Bazaarju deklarirala kot oblačilo,ki o dekletu razkriva vse, razen dekliškega priimka njene mame. Majska številkaHarper’s Bazaarja se je zapisala v zgodovino kot prva revija, ki je na svojihstraneh objavila bikini in ga predstavila celo kot modni kos. V editorialu, kiga je posnel Toni Frisell, je nastopila manekenka Dovima, oblečena v pikastbikini zelene barve, ki ga je oblikovala ameriška oblikovalka športne modeCarolyn Schnurer. 

V francoskem filmu iz leta 1952, Dekle v bikiniju, je Brigitte Bardot nastopila v razkrivajočih dvodelnih kopalkah. Foto: www.imdb.com

1950

Nonšalantne Francozinje so bikini sprejele odprtih rok, katoliška cerkev,nekateri mediji in večina javnosti pa so bili nasprotnega mnenja in so predrznekopalke označili za škandalozne in popolnoma neprimerne. V Španiji, Italiji inna Portugalskem so bili bikiniji zaradi verskih razlogov skoraj v trenutkuprepovedani, čez lužo pa so veljali za skrajno nespodobno oblačilo. Če je biloudeleženkam na prvem izboru za miss sveta leta 1951 v Veliki Britaniji bikiniše dovoljeno obleči, je bilo to njihovim naslednicam strogo prepovedano. 

Navkljub trudu mnogih puritancev vse večje popularnosti modnega fenomena nibilo mogoče zaustaviti. K temu so pripomogle tudi filmske dive, ki so v50. letih s svojo neustavljivo privlačnostjo in drznostjo poleg filmskezgodovine zaznamovale tudi svet mode. Ena izmed njih je bila vsekakor BrigitteBardot, še posebej potem, ko je v dvodelnih kopalkah med filmskim festivalom vCannesu leta 1953 pozirala na vseh plažah vzdolž francoske riviere. Pridvigovanju medijskega prahu so se ji kmalu zatem pridružile tudi ostale igralkezlate dobe Hollywooda – Rita Hayworth, Marilyn Monroe in Ava Gardner.

1960

V zgodnjih 60. je o pikčastem bikiniju v hitu "Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini" zapel Bryan Hyland,drzen dizajn se je prvič pojavil na naslovnicah revij Playboy in SportsIllustrated, za svoje pa je kopalke vzel tudi Hollywood.

Ursula Andress je leta 1962 zaigrala v filmu Dr. No in vvlogi Honey Rider začrtala dolgo pot slavnih Bondovih deklet. Kot čisto prvoBondovo dekle je gledalce v kinu prevzela v prizoru, ko oblečena v bel bikini zopasanim nožem počasi stopi iz karibskega morja. Gre za pomembno filmskoprelomnico, saj je s prizorom močno vplivala na popkulturno dediščino indružbeno sprejemljivost bikinija.

Naslednja, ki je v bikiniju osvojila kinematografskoobčinstvo, je bila igralka Raquel Welch. Lepotica je leta 1966 zaigrala v filmuMilijon let pred našim štetjem in oblečena v bikini iz jelenje kože postalamednarodni seks simbol, s svojim mačjim make-upom in natupirano pričesko pa jepripomogla tudi k oblikovanju prepoznavnega sloga 60. let. 

Do sredine 60. let je bil bikini sprejet v večinizahodnih držav in je postal stalnica v filmski industriji. Zgodovinar OlivierSailllard je bikini označil kot emancipatorno sredstvo, saj je po njegovemmnenju emancipacija kopalne mode tesno povezana z emancipacijo žensk. Dandanespoznamo veliko variacij kultnega bikinija, vključujoč monokini, mikrokini,tankini, trikini in še bi lahko naštevali. Poletja pa si brez njega – kljubtemu da se modne hiše vztrajno spogledujejo z retro stili in enodelnimi kopalkami– sploh ne predstavljamo.


Fotogalerija

Izbor urednika

Spletni urednik, Pika Zrim, priporoča