Bernina Express - najlepša železniška proga na svetu

CITYLIFE 29.12.2019
Bernina Express

Pred desetleji so Kitajci speljali železno cesto na streho sveta in Tibet povezali s štiri tisoč kilometrov oddaljenim Pekingom. Proga je že med gradnjo vstopila med inženirske legende, pri popotnikih pa dobila status turističnega doživetja samega po sebi. Stoletje prej se je nekaj podobnega zgodilo z 61 kilometrov dolgo progo Bernina in postala je turistična znamenitost par excellence.

Za vaše oči

Tudi danes, ko je inženirsko znanje z vrtanjem železniškega predora pod mogočnim masivom St. Gotthard doseglo nov mejnik in se zdi, da razvajenega človeka 21. stoletja komaj kaj še osupne, je vožnja po skoraj kičasto lepi alpski razglednici s 4049 metrov visoko mogočno goro Piz Bernina, ledeniki in idiličnimi vasicami nedvomno doživetje, ki nikogar ne pusti ravnodušnega. 

Proga, ki je primarno nastala zaradi potrebe po trgovanju med italijansko dolino Valtellina in švicarskim gorskim kantonom Graubünden, je imela namreč ves čas tudi vzporedno misijo. Leta 1912 so v švicarskem gradbeniškem vestniku zapisali: "S projektom gradnje proge Bernina smo skušali najti čim bolj stroškovno učinkovito, a vendar varno pot, ki bi železnici dala tudi značaj turistične znamenitosti in potnikom v udobju vagona omogočala najboljše razglede na okoliške lepote."

Edinstven na svetu: spiralni viadukt s sedemodstotnim naklonom. (Foto: rhb.ch)

Spiralni viadukt

Ozkotirna adhezijska oziroma trenjska proga, posejana s 13 predori in galerijami ter 52 mostovi in viadukti, je ena najbolj strmih na svetu, odprli pa so jo julija 1910, ko je prvi zlatorumeni vlak, ki ga je tako kot danes poganjala elektrika iz lokalne hidroelektrarne, iz italijanskega Tirana odpeljal proti švicarskemu St. Moritzu, pri tem pa na odseku med Tiranom in postajo Ospizio Bernina (2253 m) tik pod prelazom Bernina na borih 22 kilometrih proge s sedemodstotnim naklonom premagal kar 1824 metrov višinske razlike. 

Med najbolj fotogenične odseke še zdaj sodi ravno znani 110 metrov dolgi spiralni viadukt pri Brusiu, zgrajen na devetih deset metrov širokih obokih, katerega premer znaša komaj 70 metrov in s pomočjo katerega se železnica spopada z izjemnim naklonom. 

Ne čudite se preveč, če na postaji ob progi zagledate poleg domačega napisa še japonske pismenke. Od Švicarjev so se namreč učili tudi Japonci! Leta 1912 so železnice Hakone Tozan poslale inženirja Hando v kanton Graubünden, da bi ugotovil, kako se lotiti železnice v geografsko razgibanem Hakoneju, priljubljeni turistični pokrajini južno od Tokia. 

Ob polni luni, v prvi vrsti

Leta 1913 so po progi Bernina vlaki prvič vozili vse leto, ključno vlogo pa je odigral parni snežni plug Xrot d 9213. "Zver" je kot edina svoje vrste na svetu še vedno sposobna brez milosti zagristi v sneg, podjetni Švicarji pa so jo spremenili v še eno turistično znamenitost, s katero se lahko popeljete tudi vi! Leta 1973 so po tej progi pognali vlak Bernina Express, ki od leta 2000 vozi s posebnimi panoramskimi vagoni, v katerih popotniki (okoli 700.000 vsako leto) iz dežele sicer vedno manjših ledenikov dosežejo dolino, v kateri rastejo celo palme. 

Proga je sredi druge svetovne vojne postala del Retijskih železnic (Rhätischen Bahn) in zdaj na njej vlaki vozijo vsako uro. Poleg starih zlatorumenih vagonov, najnovejše kompozicije Allegra ali Bernina Expressa si lahko privoščite tudi vožnjo v odprtem vagonu ali se med gorami zapeljete v soju polne lune – ob prihodu vas bodo omehčali z aperitivom, vas med vožnjo oborožili z informacijami o okolici, navdušili s švicarskim fondijem, nato pa vam ugasnili luči in vas ob zvokih klasične glasbe prepustili izjemnim razgledom. Če vas je od nekdaj mikalo, kako je videti vožnja vlaka iz »prve vrste«, pa si lahko uresničite tudi to željo ter se čisto spredaj pridružite strojevodji. Še namig vsem, ki boste letošnje zimske počitnice preživeli na snegu v okolici St. Moritza: če je le možno si poleg smučarke vozovnice za en dan kupite tudi vozovnico za vlak – privoščite si! 

Več na: rhb.ch

Foto in vir: Rhätische Bahn AG, llumination by swiss light artist Gerry Hofstetter


Fotogalerija

Mogoče te zanima tudi?

preberi povezane vsebine

Izbor urednika

Spletni urednik, Pika Zrim, priporoča